I 4 Housing
070-5117571 info@i4housing.nl

Het nieuwe biedlogboek

Lees meer.

Digitaal overzicht maakt proces transparanter

Als onderdeel van de brancheverenigingen NVM werken ook wij sinds 1 januari 2023 met een digitaal biedlogboek. Kandidaat-kopers en verkopers kunnen hierin achteraf bekijken welke biedingen op een huis zijn gedaan. Deze transparantie geeft meer zekerheid dat het biedproces eerlijk verloopt.

Het biedlogboek is een digitaal overzicht waarin het biedproces automatisch worden geregistreerd. Er staat bijvoorbeeld precies in wanneer en hoeveel er op een huis is geboden. Maar ook of er voorbehouden zijn gemaakt bij het bod, zoals een voorbehoud van financiering of bouwkundige keuring.

In verband met privacy staat niet in het biedlogboek vermeld wie er heeft geboden.

 

 

Alleen inzage achteraf

Het biedlogboek is alleen achteraf in te zien voor kandidaat-kopers en koper. Op dit moment kan dat alleen bij makelaars van de brancheverenigingen NVM, VBO en VastgoedPro. Ook moeten de drie dagen bedenktijd zijn verstreken en eventuele ontbindende voorwaarden zijn verlopen.

 

 

Minder ruimte voor misstanden

De invoering van een biedlogboek is een van de maatregelen die de regering heeft voorgesteld om het aan- en verkoopproces transparanter te maken. Aanleiding hiervoor waren diverse meldingen van consumenten over misstanden op de woningmarkt.

Het kabinet wil het biedlogboek op termijn voor alle makelaars wettelijk verplichten. Makelaars die er nu al mee werken, lopen dus al op die wet vooruit.

 

 

Vijf voordelen van het biedlogboek

  1. U heeft meer zekerheid dat het bieden eerlijk is verlopen. 
    Door de registratie van biedingen kunt u zien of uw bieding is binnengekomen.
  2. U kunt controleren of u alle biedingen hebt ontvangen. 
    Dit is een voordeel voor verkopers. In het logboek staan alle biedingen die zijn gedaan. U kunt dus zien of dit overeenkomt met wat uw makelaar aan u heeft doorgegeven.
  3. U heeft meer inzicht in de gunning van de verkoper. 
    Het is fijn om te weten hoe uw concurrenten hebben geboden. Misschien was het winnende bod niet hoger dan dat van u, maar waren de voorwaarden beter. Ook hiermee kunt u uw biedingsstrategie een volgende keer aanscherpen.
  4. U kunt zien hoe hoog andere biedingen waren. 
    Blijkt achteraf dat u veel meer of juist veel minder hebt geboden dan het winnende bod, dan weet u of u bij een nieuwe bieding misschien wat hoger of lager moet inzetten.

Bron: Funda

Shares